Η δραστηριότητα «STOP στις διακρίσεις » υλοποιήθηκε κατά το χρονικό διάστημα Φεβρουαρίου – Μαρτίου 2022, στο πλαίσιο του Προγράμματος «Σχολεία για όλους: Συμπερίληψη παιδιών προσφύγων στα ελληνικά σχολεία». Συμμετείχαν οι μαθητές/τριες του τμήματος Β3.
Αρχικά οι μαθητές/τριες παρακολούθησαν βίντεο με θέμα τη διαφορετικότητα, τον ρατσισμό, την αποδοχή του άλλου. Τα βίντεο ήταν τα εξής: «Τα γυαλιά της διαφορετικότητας» (1ο και 2ο), «Άσμα» και «Ο τοίχος». Ακολούθησε συζήτηση σχετικά με το περιεχόμενο των βίντεο. Οι μαθητές/τριες εξέφρασαν τις απόψεις τους, προβληματίστηκαν. Με εστίαση στο δεύτερο βίντεο, έμφαση δόθηκε στα περιστατικά διακρίσεων και περιθωριοποίησης που μπορεί να συμβαίνουν στον χώρο ενός σχολείου. Σκοπός της δραστηριότητας ήταν οι μαθητές/τριες να μιλήσουν για περιστατικά διακρίσεων που οι ίδιοι βίωσαν, είδαν ή άκουσαν να διαδραματίζονται στον χώρο του σχολείου και να προτείνουν τρόπους αντιμετώπισής τους.
Στη συνέχεια, οι μαθητές/τριες εργάστηκαν σε ομάδες δύο ή τριών ατόμων και συνέγραψαν διάλογο με θέμα μια διένεξη ανάμεσα σε έναν/μια μαθητή/τρια ελληνικής καταγωγής και έναν/μια μαθητή/τρια πρόσφυγα. Οι διάλογοι διαβάστηκαν και από τους μαθητές/τριες ζητήθηκε να γράψουν ανώνυμα σε χαρτάκια διαφορετικού χρώματος τα θετικά και τα αρνητικά συναισθήματα που μπορεί να βιώνουν τα παιδιά πρόσφυγες στη χώρα υποδοχής. Τα χαρτάκια τοποθετήθηκαν στο «κουτί των συναισθημάτων». Οι συντονίστριες της δράσης διάβασαν τα χαρτάκια με τα συναισθήματα και ζήτησαν από παιδιά που προέρχονταν από άλλες χώρες (και όχι μόνο) να μοιραστούν με τους/τις συμμαθητές/τριές τους τυχόν εμπειρίες αποκλεισμού ή ρατσιστικής συμπεριφοράς που είτε βίωσαν οι ίδιοι/ες είτε υπήρξαν θεατές, μέσα στον χώρο του σχολείου. Ακολούθησε συζήτηση κατά την οποία οι μαθητές/τριες κλήθηκαν να προτείνουν λύσεις για την αντιμετώπιση των περιστατικών αυτών. Οι μαθητές/τριες υποστήριξαν ότι καμιά μορφή διάκρισης δεν έχει χώρο μέσα στο σχολείο και έκαναν ατομικά τις προτάσεις τους για την αποφυγή του αποκλεισμού και την ενσωμάτωση όλων των παιδιών στο σχολείο.
Οι μαθητές, λοιπόν, προτείνουν:
- Προώθηση της κατανόησης και της συνεργασίας
- Σεβασμό στη γλωσσική και πολιτισμική ανομοιομορφία
- Ενθάρρυνση της ανεκτικότητας
- Εξασφάλιση ίσων δικαιωμάτων σε όλους
- Μείωση των προκαταλήψεων
- Αποδοχή της διαφορετικότητας
- Προώθηση της συμπερίληψης και της δικαιοσύνης.
Οι προτάσεις αυτές συγκεντρώθηκαν και αξιοποιήθηκαν για τη δημιουργία ενός ταμπλό, το οποίο αποτελεί τη συλλογική πρόταση των μαθητών/τριών του τμήματος για την αποφυγή του αποκλεισμού και την ενσωμάτωση όλων των παιδιών στο σχολείο.
Για τη δραστηριότητα συνεργάστηκαν οι εκπαιδευτικοί Αλεξίου Ελένη ΠΕ02 (συντονίστρια) και Ολίβας Σιάκη Ντανιέλα-Αγλαΐα ΠΕ02.